Wat zijn belangenconflicten?
Onder belangenconflicten verstaan we vooral conflicterende belangen tussen:
- VCB Verzekeringskantoor bv (en hun medewerkers) en een klant;
- VCB Verzekeringskantoor bv en KBC Verzekeringen in de relatie naar de klant;
- twee of meerdere klanten onderling, die kunnen opduiken in het kader van verzekeringsdistributiediensten (*);
en die kunnen leiden tot een belangrijk risico op schade aan de belangen van een of meerdere klanten.
(*) Verzekeringsdistributiediensten omvatten onder meer de werkzaamheden die bestaan in het adviseren over, het voorstellen van, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, of in het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan, in het bijzonder bij een schadegeval.
Belangenconflictenbeleid – mogelijke belangenconflicten in agentschap
We omschrijven mogelijke belangenconflicten die zich kunnen voordoen in het agentschap in de linker kolom, en de maatregelen die VCB Verzekeringskantoor bv zelf of KBC Verzekeringen neemt om de belangenconflicten te voorkomen dan wel te mitigeren in de rechter kolom. De focus ligt op belangenconflicten waar de agenten zelf en hun medewerkers mee kunnen geconfronteerd worden.
Er kunnen ook andere relevante personen zijn of personen die betrokken zijn met het agentschap door een zeggenschapsband. Minimumcriteria voor belangenconflicten zijn de situaties waar agentschap en relevante en betrokken personen waarschijnlijk een financieel voordeel behalen of een financieel verlies vermijden ten nadele van de klant, of waar ze een financiële of andere prikkel hebben om het belang van een klant of groep klanten te bevoordelen boven het belang van de andere klant.